AddThis

Share |

perjantai 30. huhtikuuta 2010

Onnistunutta internet-markkinointia Starbucks


Onnistuneita internet-markkinointikampanjoita on paljon, varsinkin englanninkielisellä kielialueella (ml. USA, Canada, Australia, UK). Valitsin tähän tarkasteluun globaalin Starbucks-kahvilaketjun, joka on ottanut varsin vahvan aseman sosiaalisessa mediassa. Se on enemmän kuin vain kahvila. Se on kahvilan lisäksi mm. online community. Starbucks on mukana bloggaajien joukossa Shared Value blogeilla, se on luonnollisesti Facebookissa ja Twitterissä aktiivisesti sisällä.

Starbucks hyödyntää monia teemoja, jotka ovat tulleet esille Lapin yliopiston eMBA-koulutuksessa. Näitä ovat mm. asiakkaiden arvopohjainen sitoutuneisuus, co-creation of value, ympäristöarvot, eettinen vastuu, yhteiskuntavastuu, asiakkaiden ideoiden hyödyntäminen palvelumuotoilussa ja tuotekehityksessä. Teemaksi markkinoinnissa on otettu myös terveys. Starbucks hyödyntää teknologista edistyksellisyyttä mainonnassaan ja palvelukonseptissaan,kuten kahviloiden langatonta verkkoyhteyttä ja omaa iPhone-sovellusta.
Starbucksin koko tuote on jalostettu elämykseksi. Se on maailman käytetyimpiä esimerkkejä massaräätälöinnistä. Joka asiakas saa itse valikoimansa tuotekoostumuksen, vaikka ketju periaatteessa myy bulkkia kustannustehokkaasti. Onpa ketjulla tarjolla jopa online shop, jotta kahvi ei pääse kupista loppumaan.

Starbucks on näkyvissä kaikissa niissä maissa, joissa se toimii. USA:n sivut tosin lienevät ne kaikkein täydellisimmät kaikkine sosiaalisen median härpäkkeineen silti tyylikkäällä tavalla toteutettuna. I am impressed!

5 kommenttia:

  1. Näytti kahvimiehet kehittäneen hyvän systeemin. Teknisesti tuli tästä mieleen asia, johon en itsekään ole löytänyt ratkaisua. Miten saisi tässä blogialustassa nuo linkit tehtyä siten, että ne avaavat uuden ikkunan? Minusta se olisi parempi vaihtoehto.

    VastaaPoista
  2. Miksi olisi parempi? Mä suositan aina samaan ikkunaan avautuvia linkkejä, sillä ne ovat lopulta ne enemmän käyttäjäystävälliset. Siksi en myöskään kerro miten se tehdään, kerron vain, että se on mahdollista.

    VastaaPoista
  3. Mahtava löytö pitkälle (loppuun??) viedystä internet-markkinoinnista. Runsaasti linkkejä, jotka ohjasivat oikeasti ko. aiheeseen ja lisäsivät jutun mielenkiintoa. Aika vaikuttava konsepti Starbucksilla.
    Maarit

    VastaaPoista
  4. Elämys-kouluttajamme Sanna käytti kahvia esimerkkinään jalostumisen tuomasta arvonnoususta. Tässä on taas tuotu kahvipavulle paljon lisää arvoa. Papu ei ole enää pelkkä papu vaan yhteisö, joka ei rajoitu sinne kahvilaan, vaan on läsnä joka paikassa. Hyvä esimerkki Jari!

    VastaaPoista
  5. Hienoa, että keskustelu jatkuu. Sannan papuesimerkki ja yleensäkin koko elämyskolmiomalli on todella hieno.

    VastaaPoista